7.28.2010

~Qasehnya Dia~


rasa macam nk berlari jerk..lari dari smua ineh…tapi lari dari masalah???aku bukan budak kecik lagih…lari dr masalah bukan penyeselaian…sampai bila perlu berlari seperti perlarian???

seolah pengecut yg tidak mahu berhadapan dengan cabaran dunia…nah inilah cabarannya…ia datang tanpa disangka…

Contingency!!! ah…aku benci kan perkataan itu…
sungguh!!!

terkadang, bila aku ada masalah yang aku berasa berat yg teramat sangat, aku terasa nk pergi mati!!!
ya, pergi mati…

tapi apakah ianya akan hilangkan masalah itu???

tidak…

justeru, tidak sia-siakah mati hanya kerana benda yg remeh???
tiba-tiba aku teringat sign ini yang sering aku lihat papan tanda masjid dengan gah nya


“setiap penyakit itu ada penawarnya, kecuali mati…”


lantas aku teringat tentang hukum dan dosa membunuh diri…
ya, bedosa besar…dan dikala kita sudah mati, kompem tak sempat bertaubat…


dan salah satu ayat yang masih aku ingat akan terjemahannya di kala spm dalam
buku rujukan agama islam
namun aku terlupa akan nama sura itu dan juga ayat yg keberapa…tapi, aku jelas akan maksudnya…


“Dan, janganlah kamu membunuh diri…sesungguhnya Allah maseh menyayangi dirimu”


Dem!!!mengingat kan perkataan itu air mata ku kompem jat0h…laju, tanpa tertahan…dan aku insap…


sungguh hebat bukan kaseh sayang-Nya pada kita…walau p0wn kita merasa kekosongan dan kebuntuan…hanya Dia yg sentiasa ada….


ayah aku pernah juga menasihatkan aku…


“Dan janganlah kamu mengharap pada manusia, kerana manusia itu akan mengecewakan kamu,
tapi tidak Dia…”

3 comments:

AiZ said...

aiz suka ayat last tu.. manusia memang mengecewakan.. tetapi allah sentiasa sayang kita..

eiffel said...

yup...tp kiter slalu lupa kn Dia T.T

Hamzah Ian said...

kate2 ayah kamu betol.. gua sokong.