8.22.2010

~Lunatik...Sebalik Bulan Purnama~

Cuba korang tengok kat luar…langit yg luas…cahaya bulan yg terang yg mampu menerangi kawasan luar umah korang tanpa sportlight...tak payah letak pelita pown…(korang da pasang pelita ker???)*tetiba*



Sebenarnya bukan nk citer pasal pelita..tp nk citer pasal bulan purnama…




Korang penah dengar pasal citer dikala bulan  mengambang???citer pasal werewolf yg akan menjadi kuat pabila dia ternampak  bulan mengambang…sun g0ku bertukar jd gorilla…citer pasal anjing/serigala yg menyalak pabila ternampak ‘cek p0n’…mesti penah dengar kann…



Kejadian ni secara ilmiah dorang panggil lunatic…luna bermaksud ‘bulan’…korang pasan tak kaler cap luna tuh..letak lambang bulan sabit…


Klo mengikut kajian…bulan penuh ne diaktakan mampu menghasilkan daya tarik terhadap air…



#######


Adalah dipercayai bahawa bulan, juga mempengaruhi manusia seperti planet‑planet lain.  Telah diperhatikan bahawa seseorang pesakit  mental akan mengalami perubahan emosi serta perasaan semasa bulan  purnama.  'Lunar' (atau bulan) adalah  amat signifikan dan dapat menjelaskan pengaruh bulan ke atas kehidupan  manusia.  Setengah pesakit mendapati yang penyakit mereka akan  bertambah teruk semasa bulan purnama. Para Penyelidik juga mengatakan  yang bulan bukan hanya mempengaruhi manusia dan haiwan tetapi turut  mempengaruhi tumbuh‑tumbuhan dan unsur‑unsur yang lain.  Pasang surut  lautan juga adalah hasil kekuatan pengaruh bulan.



Badan kita mengandungi lebih kurang 70% bahan cecair.  Ahli perubatan telah bersetuju yang cecair‑cecair badan dapat mengalir dengan lebih  mudah dan baik di waktu bulan purnama.  Pesakit‑pesakit 'athma',  'bronchitis', dan termasuk pesakit penyakit kulit mendapati keadaan  mereka bertambah teruk pada hari tersebut.  Lebih daripada 5000 tahun dahulu, manusia telah mendapati bahawa bulan mempengaruhi penanaman.   Petani amat mengambil berat akan kesan pengaruh bulan ke atas tanaman  mereka.  Mereka tahu bijirin tertentu dan padi akan terjejas sekiranya  ia berbunga semasa bulan sedang penuh.  Sains Perubatan juga turut  menyatakan bahawa reaksi ubat adalah berubah‑ubah pada permukaan bulan  yang berbeza, kerana pengaruh bulan ke atas manusia.



#####



Selain penarik terhadap air…suhu yang beriklim lembab pada waktu bulan mengambang mampu menarik kuasa ‘ghaib’. Itu sebab orang dulu percaya bahawa akan adanya ‘makhluk halus’ yg sering berkeliaran pada bulan penuh. Dan sebab itu jugaklah kita dilarang keluar umah pada malam bulan mengambang…


Okeh, setakat neh jerk ei nak kongsi…sebenarnya banyak lagi input yg ei penah baca masa ei amek diploma…t ei akan apdet lagi klo ada jumpa…nak masok tido…bubye…



Salam…
Enhanced by Zemanta

7 comments:

Lya Colours said...

naseb bek skrg bulan pose
cik pon kene ikat
hehehehhee

alvin takda umah harga 8juta said...

oooooooo...
patut la bila paritan datang bulan dia jadi ganas sampai kucen2 kat cheras jadi mangsa..

tu sbb kucen2 kat cheras jalan mengengkang je..termasuk kucen lu si che wa..

baru wa faham skunk..
terima kasih kawaii..

entri lu ni buat wa kenal sapa parit sebenarnya..




nge!~~~~~~~~

K2r~90 said...

Fakta menarek ah,,

caya ah, info bagus !!!
thumb up!!!

kiba said...

selamat malam bulan.

lumut said...

selamat malam bintang..haha..tiru komen kiba

Hamzah Ian said...

gua tak paham hape.. har har har..

encHIx laNDax said...

pening~~tapi ada gak aku paham~hahahk~