7.09.2010

~Citer Sal Komik [Abe]~


as’salam…oit korang…ari neh eiffel nk citer sal komik kuaran ujang lak…eiffel tak pernah pown hamek port pasal sejarah dan salah silah ujang…dulu masa skola, eiffel tau baca komik dia jerk, klo bosan tak hengat bwu lah eiffel akan baca surat-surat pok cik dia…
saper pok cik din pown eiffel tak tau..

sehinggalah, pemergian alyarham din beramboi….bwu la eiffel tau…klo korang nk tau salasilah, konflik dalam penerbit majalah ne, korang ley usha tuh ngan neh…eiffel malas nk ngumpat berjela-jela…al-maklomlah, eiffel kn dak baek… (nk muntah ij0 sila ke ruang komen) maner reti nk jaga kain dalam owg tuh kepam ke idak (aip, larik topic lak)


eiffel sebenarnya nk citer satu komik yg bertajuk Abe…keluaran ujang…komik neh eiffel pernah baca mase skolah rendah lagik..eiffel rasa itulah antara komik terbaek yg eiffel pernah baca..sebab, walaupown komik tuh eiffel pernah baca lebey 10taun yg lalu…tp ingatan nyer tetap segar…ceriternye membuat kan eiffel berfiqir…inilah idop manusia…
yg cacat lahir untuk dipersendekan…
siyus eiffel ckp, walaupown ianya hanyalah komik..tp ia mampu menagih setetes air mata seperti baca novel (hanya tok mereka yg membaca novel)…komik tuh berdasarkan kesah benar namun ianya telah diolah dn digarap agar sesuai dengan pembaca komik yg memerlukan bahan humor…

ianyer mengenai kesah budak yg terencat akal (eiffel tak hengat namanyer dan umonyer mb lam 7 ker 8 taun)…yg dijaga oleh neneknyer…seluruh penduduk kg slalu buli dia…dan seolah memulau dia..mengatakan yg budak tak betol la..dan memacam agih…hanya Abe, seorang laki…yang menyayangi nyer termasok gk family tok penghulu…citer sampy ke bhagian klimaks, pabila org dia sayang iaitu nenek nyer meninggal…tp dia tak percaya…
yelah, budak terencat bukannyer paham kn…dia nampak smua orang kg datang umah dia, tyme tuh dia ingat owg buat kenduri…dia pown kemain gembira lah…tp dia tengok nenek dia asek tid0 jek, penat dia bangon kan tp nenek dia tak nak bang0n-bang0n…smua orang kg cuba lah tenang kan dia, dan cuba pahamkan kt dia yg nenek dia da tak dek…tak lama lepas tuh, bwu lah dia nanges…(tyme tuh memang eiffel pown nanges …uwwaaaaaa)

nk dijadikkan citer..klo tak silap..ade 1isu yg membuat kn Abe yg dia sayang neh pown mati…(yg neh pown eiffel tak bape hengat)…biase nyer ngan Abe dial ah dia akn bercerita smua makian dan carutan orang kg kt dia..dan Abe tuh ler yg slalu pujuk dia…skarang neh, Abe tuh pown da takder…dia pown da hilang tempat berlindung…

dalam dia ngah lepak sensorang, mengenang naseb dia yg hilang tempat bergantung, tetiba ader sorang dak laki, yg etol-betol menyerupai Abe dud0k disebelah dia…lalu teg0r dia..bila dia nmpak jerk Abe dan dia menyangka yg Abe sebenarnya tak mati lagih, dia terus melompat gembira…

+TAMAT+

*yg sebenarnya…ader budak baru dtg kg tuh, muka dia sebijik cm Abe, Abe sebenar da meninggal

 p/s :: komek neh memang besh...da eiffel rasa cm nk carik balek jerk

1 comment:

Rusydi said...

citer ni mmg best...aku da lama carik komik ni...dulu ada...da hilang...mne nak carik eh?? lagi satu citer "aku anak minang"...