1.31.2011

Menikmati, Tamak


salam


beberapa minggu lepas, kami telah bertemu janji dengan agen insuran untuk lunch bersama-sama

kami itu mewakili ei, Lija dan Tamara

lepas dah makan dan suai kenal
agen tersebut pown mulalah membuka fail-nya
diterangkan pula faedah dan segala macam…

insurans tersebut termasuklah dengan insurans nyawa
seperti yg korang maklum, klo korang ada insuran nyawa ni, misalnya korang termaut
maka, waris korang akan dapat wang pampasan


“Duit pampasan yg waris korang akan dapat berjumlah RM30k.” terang agen tersebut.

“Wow, banyak tu!” kata Tamara.

“Eleh, bagi banyak-banyak pown bukan kita yg dapat duit tuh! Pewaris yg dapat!” kata ei yg emo tetiba.

Tamara dan Lija tergamam!

“Ko dah mampus pown ko nak jadi tamak jugak, eh!” sound Tamara tepek.
**sumpah, bapak tepek wey!






“Ko dah mampus, ko nak buat apa ngan duit tuh? Beli tanah kubur besar-besar?Campak duit sekali dalam kubur?






Ke ko nak kteorang beli kain kapan emas?Cuba ko cakap?” kata Lija megekek tergelak.
ei hanya diam…



‘Abis tuh, buat apa menyimpan klo tak dapat guna?’

‘Kita penat-penat bayar duit insurans, tapi orang lain plak yg guna?’**bapak selfish?!



Dah settle temu janji,

“Ha’ah-lah. Apa motif bagi dekat pewaris ea?”tanya Tamara
*tadik poyo nak matik kata aku tamak!

camtaek-kan soklan Tamara ni? -.-”


Bila di opiz, ei berfikir sejenak…
dulu beliau pown ada amek insuran…boleh tahan jugak banyaknya duit pampasan tu
tapi…


‘Bolehkah satu nyawa itu dinilai dengan harga wang ringgit? 
dan setarakah nilainya?’ 

8 comments:

maCy said...

cmni syg... bila dah ada famili, anak2. apa2 jadi kt kita. atleast anak2 ade la duet dapat utk sara hidup, belaja sume.. sekurang2 nya ringankn beban dia kt dunia sbb kita xpat na jaga da :)

►AdamXis◄ said...

as salam turun dr sahabat blogger...wah.dlm kubur pun ade iphone erk...he3.besar giler kubut tuu...

Entry terbaru ►Sukan : Chong Wei vs Lin Dan (Terbuka Korea )

platipus said...

kalau insuran tu boleh gnti balik nyawa yg hilang tkpa jugak
kalau insuran tu boleh bg balik jari putus tkpa gak

potitif side :
sekurang2 nya boleh tmpung utk biaya kos rawatn yang mahal2

negatif side :
sbnrnya, bila dpt duit..kene sogok dgn duit..hati sedih pon ley gmbira...

eiffel said...

@maCy:: hahahaaa..itulah yg kita terangkn ngan member~ xP

eiffel said...

@platipus :: betul tuh!

terbaiklah platipus~

Along Usop said...

insuran ni kalau dalam Islam adalah untuk membantu sesama muslim..

mereka byr sedikit tiap2 bulan..
then kalau ada sesiapa yang perlukan duit tu.. maka diberi lah..

bab2 harta peningalan ni pula..
along tanak stor panjang.. tgok kes2 pecah keluarga sebab rebut harta brape byk..

org skarg ramai dah lupekan perkara yang paling utama.. =(

Sophie Al-yahya said...

wah.insurans tu penting tu.. kalau ada anak bini, bini lak tak kerja. Laki mati, at least duit tu dpt la menyara anak bini sekejap kan..

marina anakcikbob said...

insuran nyawa = haram..

tujuan dia olok2 mcm waris=bapak ko, so bapak ko dpt la duit tu as ko da mampuih xleh kasi die duit saku olok2nye..

kalo waris=laki ko, salamat wal salamah la ko mati ala2 kemalangan konon2 nya.wkaakakka..